סיפור מהרדיו (גניבת דלק במעברות) 24.2.89

במקרה שלא כמנהגי, פתחתי בשבת בשעה אחת את הרדיו. היה זה גל ב' ולפני שהספקתי לסגור, קלטה אוזני את המילה "קיבוץ". המשכתי להאזין, חשבתי שלפני תסכית על נושא קיבוצי כלשהו, אבל בהמשך התברר שלפני סיפור אמיתי שהתרחש בקיבוץ מעברות – מאבק בין הקיבוץ לבין משפחה בקיבוץ או בין משפחה לקיבוץ תלוי בנקודת הראות. השידור "באוזן קשבת" עם עדנה פאר ריתק אותי עד סופו, על אף שאיחרתי את ההתחלה. כך הוא המעשה בקיצור:


בקיבוץ מעברות אירעו מספר גניבות דלק ובכמות ניכרת, החשד נפל על בן קיבוץ, חייל בצה"ל, החשוד כפר באשמה. בדיונים שהיו במזכירות הקיבוץ הוחלט להוציאו מהקיבוץ, ההחלטה הובאה לשיחת הקיבוץ כהחלטה לאישור ולא לדיון. שיחת הקיבוץ אישרה את החלטת המזכירות.

המשפחה – האימא יעל, בת הקיבוץ העובדת בהנהלת החשבונות, האבא נתן, בתפקיד בחוץ בשליחות הקיבוץ – יצאה למאבק לטיהור בנם, שבינתיים גמר את השרות בצבא. כאשר מאבקם לא נשא פרי והם היו מנודים במידה מסוימת, החליטו לשלוח אותו לארצות הברית. בעזרת המשפחה בחוץ קנו לו כרטיס ושם הוא התחיל לעבוד באחת החברות כפועל פשוט. הוא התקדם וכעבור זמן מה רכש לו עמדה מכובדת במקום עבודתו.

אחרי שמונה חודשים מאז עזב הבן לארצות הברית, חזרו גניבות הדלק במשק ואחת החשבוניות הייתה חתומה בשמו של הבן. להורים הייתה זו הוכחה שהבן חף מפשע והם פנו למזכירות, שבינתיים התחלפה, לבירור העניין.

המזכיר הבטיח לבוא אליהם לבירור. משום מה המזכיר דחה מדי פעם את הביקור, למרות שהם דרשו ממנו את הפגישה. נתן הציע לפנות לבית המשפט ולתבוע את הקיבוץ על הוצאת דיבה, תחילה התנגדה לכך יעל אולם בסופו של דבר הסכימה ולקיבוץ הגיעה הזמנה לבית המשפט, להשיב על תביעה בסך 300.000 שקלים.

בבירור עם המזכיר ביקשה יעל להופיע בפני שיחת הקיבוץ. לאחר שהמזכירות ראתה את תוכן המכתב שעמדו ההורים להקריא בפני השיחה – אפשרו לה את ההופעה. את המכתב הקריא חבר שנתבקש ע'י המשפחה.

משנגמרה קריאת המכתב השתררה דממה מוחלטת, איש לא קם, אולם כשהתפזרה השיחה ניגשו אליהם חברים רבים, והטלפון לא חדל מלצלצל עד חצות.

בשלב זה נפסק שידור התכנית בהודעה שההמשך ישודר בשבת הבאה 25.2 ב אותה שעה

ברור לחלוטין שהשידור היה חד צדדי – צד המשפחה, הצד השני – הקיבוץ לא הושמע כלל. יש להניח שיש לקיבוץ מה לומר, אני מקווה שאכן בשידור הבא ישמיע הקיבוץ את גרסתו, כי ללא תגובה עלול להתקבל השידור כהשמצה – לא רק על מעברות אלא על התנועה הקיבוצית בכלל.
יהודה ו-ן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה